Ahad, Februari 24, 2008

Template ditukar lagi ...


Tokgurukulan menukilkan :

Assalamualaikum..

Akhirnya aku berpeluang untuk menulis mengenai template blog ini. Alhamdulillah, setelah mencari dan mencuba, akhirnya aku ketemu cara untuk mengaplikasikan template yang kita dapat daripada mana-mana laman web. Caraku sendiri sebenarnya. Yang paling penting, template yang kita nak guna untuk blog kita tu hendaklah jenis XML Template, bukan Classic Template.

XML Template akan tetap mengekalkan Page Elements dalam layout manakala jika kita menggunakan Classic Template, tidak akan ada lagi Page Elements, menyebabkan sedikit sukar untuk menambah atau mengubah layout kerana mesti masuk ke bahagian seluruh coding. Itu sahaja bezanya.

Sukar untuk diceritakan di sini secara panjang lebar, tapi yang pastinya, banyak juga yang aku belajar dalam proses untuk mengaplikasikannya. Ada perkara yang perlu dititikberatkan ketika ingin mengupload template baru kerana ada nanti coding yang akan hilang. Setelah mencuba dan mencuba, baru aku tahu, dan mencipta sendiri penyelesaiannya.

Secara mudahnya, untuk mengubah apa jua antaramuka dalam blog kita, tidak memerlukan kita memahami keseluruhan coding yang panjang berjela-jela itu, kerana kita hanya download template yang kita nak tu, secara percuma daripada mana-mana laman web, kemudian menguploadkannya kepada blog kita, atau kita copy coding daripada mana-mana laman web yang menyediakan template percuma, kemudian pastekan ke dalam blog kita.

Apa yang perlu kita tahu hanyalah perkara-perkara asas dalam HTML. Dengan itu, kita akan memahami flow sesuatu blog itu berfungsi. Perkara-perkara sebegini memerlukan konsep cuba jaya, dan yang paling penting, minat untuk melakukannnya, kerana dengan minat, segala-galanya boleh berlaku!

Selamat maju jaya!

2 ulasan:

ShYm berkata...

Jeles tgk template kamu..

Tanpa Nama berkata...

Erm, rasanya biasa je.. Tapi bila ada orang kata dia jeles tu, maksudnya, kira ok la kot..

Template ini disediakan oleh Tokgurukulan