Selasa, Jun 12, 2007

Seronoknya balik kampung!!

Tokgurukulan meluahkan :

Setelah lebih 2 bulan tidak pulang ke kampung halaman, akhirnya aku berpeluang menjenguk keluarga tercinta. Mungkin 2 bulan bukanlah suatu tempoh yang lama, tapi entah kenapa hati begitu meronta-ronta untuk pulang. Bila dapat balik kampung, terubat segala rindu di kalbu..

Abah dan ma, walaupun tidak nampak di riak wajah, tetapi tentunya mereka amat mengharapkan kepulangan anak ini. Setiap ibu bapa pastinya mendambakan anak-anak berada di sisi. Itulah tanda kehebatan ILAHI. Ketulusan kasih mereka kepada anak-anak sukar ditandingi..

Bayangan adik-adik juga begitu melambai-lambai mengharapkan kepulanganku, terutamanya 3 budak cilik yang menggamatkan suasana rumah di kampung; Azida (9), Azhan (7), dan Aziha (AdikJiha (5))..

5 hari berada di kampung, bukan balik bercuti semata-mata, tetapi juga membantu ma apa yang patut. Sebagai anak kedua, yang juga anak lelaki sulung, banyak yang perlu aku fikirkan. Terasa begitu berat tanggungjawab diriku kepada keluarga ini..

Rupa-rupanya Kaklong pun balik kampung. InsyaALLAH bulan 9 nanti aku akan mendapat satu gelaran baru; Ayohngoh. Aku bakal mendapat anak buah pertama. Seronoknya! Sebelum ni, bilangan sepupu selalu bertambah. Panggilan Abengoh sudah sebati dengan diri..

Sebelum bertolak ke Kuala Lumpur malam semalam, sempat juga aku menjenguk pesta buku di Kota Bharu pada petang itu. Banyak jugak booth yang terlibat. Kata juruhebah di pesta buku tersebut, bukan Malaysia sahaja yang terlibat, bahkan Indonesia, dan ada juga dari negeri-negeri di Timur Tengah..

Setelah menziarahi nenek seketika di rumah sebelah, aku pulang ke rumah untuk mengemaskan barang-barang sebelum berangkat ke Kuala Lumpur..

Tiada ulasan:

Template ini disediakan oleh Tokgurukulan