Jumaat, Oktober 26, 2007

Kes culik lagi ..??

Tokgurukulan berkongsi pendapat :

Assalamualaikum dan selamat pagi..

Semalam aku terlihat satu foto kanak-kanak di muka depan News Strait Time. Di atas gambar tersebut tertera tajuknya : ANOTHER NURIN. Kes itu berlaku di Georgetown. Aku termenung seketika. Berfikir mengenai manusia yang pelbagai ragam. Dunia sudah semakin ramai dengan manusia yang mementingkan diri sendiri dan sanggup buat apa sahaja untuk memuaskan diri sendiri. Kerukunan hidup sudah diketepikan. Hidup yang sepatutnya dinikmati bersama-sama dengan harmoni dan saling membantu sudah menjadi tempat yang saban hari dilitupi dan diliputi ketakutan dan kerisauan. Dari sudut lain pula, ibu bapa kadang-kadang cuai daripada mengawasi keselamatan anak-anak sedangkan sudah acapkali dipaparkan oleh media mengenai perkara yang sama berlaku ke atas kanak-kanak.



Alhamdulillah, hari ni aku lega bila dapat melihat gambar kanak-kanak berumur 10 tahun yang bernama Rekha itu sudah pun berada di pangkuan keluarganya. Berdasarkan cerita daripada kanak-kanak tersebut, dia memang diculik. Dia dikurung di dalam satu bilik dan dipukul oleh seorang wanita. Rekha dibebaskan lantaran penculik tersebut takut bila kehilangan kanak-kanak itu mendapat liputan meluas media dan pihak polis melancarkan gerakan mencari besar-besaran. Erm. Penculikan berlaku lagi. Tidak mustahil jika tindakan media dan pihak polis lambat, akan berlaku perkara yang kita tak diingini ke atas Rekha, sebagaimana yang berlaku ke atas arwah Nurin, atau lebih teruk daripada itu.

Apakah yang boleh dilakukan untuk menghentikan perkara ini? Mengapa orang-orang yang kejam seperti itu masih tidak mahu memikirkan keharmonian hidup sejagat, dan mengapa pula para ibu bapa seperti tidak pernah dihidangkan dengan berita-berita kehilangan kanak-kanak?

Apa pendapat anda?

Tiada ulasan:

Template ini disediakan oleh Tokgurukulan