Rabu, Oktober 10, 2007

Tadarus, kemudian Uptown!

Tokgurukulan melaporkan :

Assalamualaikum kembali..

Ramadhan makin ingin meninggalkan kita. Syawal pula kian melambai-lambai agar disambut segera. Terasa begitu cepat Ramadhan berlalu, lebih-lebih lagi di 10 akhir ini.

Malam ini, kami, SevenHeroes, seperti malam-malam sebelumnya juga, meneruskan aktiviti tadarus. Tarawih, masing-masing memilih untuk ke mana-mana masjid mengikut citarasa dan keselesaan tersendiri. Bila pulang dari Tarawih, kami sama-sama bertadarus di rumah. Tiada paksaan. Siapa yang berkelapangan, boleh menyertainya. Jika ada komitmen lain, boleh menguzurkan diri.

Memandangkan kita sudah menghampiri Syawal, dan ada yang akan balik kampung, kami memutuskan untuk menghabiskan tadarus kami malam ni. Lagi dua juzuk. Kami bertekad untuk menghabiskannya juga. Pidut dan aku akan balik kampung esok. Yang lain pun akan menyusul kemudian.


Setelah berjaya menghabiskan tadarus 30 juzuk kami lebih kurang pukul 11.30 malam, seperti yang dirancang siang tadi, kami akan meraikan dengan sedikit aktiviti MAKAN di Uptown. AbgZahar nak belanja! Terima kasih AbgZahar!

Kami pun mula bersiap dan bertolak ke sana. Semua kami ada. Cukup 7 orang. Lengkap kami sebagai SevenHeroes! Huhu.. Aku, AbgZahar, Izuddin, dan Iidil order chicken chop. Shah memilih untuk mencuba chicken grill. AbgAlias tak nak makan ayam. Dia order mee bandung. Pidut pun sama. Memilih mee bandung. Mungkin masih kenyang dengan juadah berbuka tadi.

Kembali sekejap ke petang tadi. Lupa tadi. Sebenarnya, hari ni kami berbuka kat rumah bersama-sama. Kami belum sempat berbuka sama-sama. Ada saja hal yang membuatkan kami tidak berpeluang berkumpul. Ada yang berbuka di masjid. Masjid pulak banyak pilihan. Ada tiga pilihan. Masjid Taqwa, Masjid Ghufran, dan Masjid Kg. Sg. Penchala. Kadang-kadang, ada juga yang berbuka sorang-sorang kat rumah. Kadang-kadang tu pulak, ada yang berbuka di luar bersama teman-teman sekerja dan sebagainya. Masing-masing ada agenda berbuka tersendiri. Hari ni lah kami berusaha untuk mengosongkan jadual berbuka di tempat lain. Kami ingin berkumpul, berbuka bersama. Alhamdulillah, kami berjaya! Cuma, Iidil balik lambat sikit. Kami berbuka dengan nasi beriani! Banyak. Ramai tak habis. Tapi aku akhirnya berjaya menghabiskan! Hahaha..

Kembali ke malamnya tadi, di Uptown. Waktu-waktu berkumpul sebegini lah, macam-macam lawak keluar daripada mulut masing-masing. Tiada niat untuk mengenakan sesiapa. Cuma ingin merapatkan ikatan persaudaraan antara kami. Biar sentiasa segar. Kadang-kadang, Pidut yang kena. Kadang-kadang tu pulak, Shah. Tapi Shah la yang menjadi target utama kami malam ni! Hehe.. Sori Shah. Inilah masanya untuk kita gurau-gurau begini. Aku dah nak kawin tak lama lagi.. (Uups.. terbocor rahsia..)

Pukul 12.30, kami bertolak balik. Tak lama. Sekadar meraikan diri kami sendiri. Moga ia menjadi sejarah manis yang terukir dalam diari hidup kami. Mengenali dan bersama kalian adalah kenangan terindah dalam hidupku.. Terima kasih sahabat-sahabat! (Tiba-tiba terlebih sentimental pulak.. Terharunya..)

Babai..

Tiada ulasan:

Template ini disediakan oleh Tokgurukulan