Ahad, Oktober 21, 2007

Khairi datang & beraya di rumah Apen ..

Tokgurukulan bercerita :

Malam tadi, bekas ahli rumah kami, Khairi, datang dari kampungnya di Perak. On the way nak ke Johor sebenarnya. Tempat kerja dia. Sebelum sampai sini, dia ke Shah Alam dulu, hantar adiknya di situ. Akhirnya, alhamdulillah, sampai jugak dia di teratak kami.

Lepas maghrib, dia keluar beraya dengan AbgAlias. Mengambil kesempatan singgah di KL ni untuk menziarahi rakan taulan di sekitar ibu kota ini. Tinggal lah aku, AbgZahar, dan Izuddin kat rumah. Secara mudahnya, BIZARRE lah yang tinggal kat rumah ketika itu. Hehe.. Erm, setakat ni, ramai yang dah sampai dari kampung. Yang belum sampai cuma Iidil dan Pak Ya (baru masuk rumah ni 2-3 bulan dan mungkin hanya untuk sementara waktu. Belum diceritakan mengenai Pak Ya dalam blog ni).


Lepas isyak, AbgAzwan Che Mood, jiran kami di rumah bawah, datang. Dia memang dah beritahu AbgZahar, dia nak mintak tolong kami angkat perabot-perabot di rumahnya. Dia nak susun semula sebagai persediaan menyambut bayinya nanti. Sekarang, dia keseorangan di sini. Isterinya dihantar pulang ke kampung. Menunggu saat kelahiran bayi.

Mula-mula tu, dia tunggu jugak ahli rumah kami yang lain balik. Tapi akhirnya, kami bertiga je yang ada. Kalau nak tunggu yang lain balik, rasanya lagi lambat boleh mulakan kerja. Lagi lambat mula, lagi lambat lah habis.

Walaupun berjiran, inilah kali pertama aku masuk ke rumahnya. Ye la. kalau saje-saje nak masuk, segan dengan orang yang dah berkeluarga ni. Ni kira peluang la. Sambil-sambil beraya. Pukul 10.00 malam, kami ke rumahnya kat bawah. Pindah almari, peti sejuk, dan susun meja sikit, siap la. Lepas tu, beraya la. Rasa dua tiga jenis biskut raya, cukup la. Balik rumah, tertidur terus. Tapi sebelum tu, sempat lagi bagi makan ikan-ikan kesayangan. Hehe..

Pagi tadi, kami bersiap untuk ke rumah Apen. Apen pun bekas ahli rumah ni. Dia memang jemput kami ke rumahnya sebelum dia balik ke tempat kerjanya di Sabah. Rumahnya di Sungai Buloh. Kalau nak dikira dari rumah kami, boleh dikatakan tak berapa jauh. AbgZahar tak nak ikut. Tak tahu pulak kenapa. Hmm.. kenapa ye..? Ok. Yang lain semua ikut. Aku, AbgAlias, Khairi, Shah, Pidut, Izuddin. Naik kereta baru Zukhairi. Hyundai Getz warna biru. Cantik. Warna tu antara favorite aku. Hehe..


Tiba di tol, berlaku pulak sedikit perlanggaran. Hyundai Getz Khairi terlanggar belakang sebuah kereta Proton Waja! Apa yang aku nampak, itu bukanlah suatu kes yang teruk sebab masa tu kereta memang tengah slow sebab di tol. Mungkin terlalai sedikit daripada menekan brek. Drivernya perempuan. Berlaku sedikit pertengkaran lidah yang tak suka untuk aku ceritakan di sini. Selepas beberapa puluh minit, akhirnya perkara itu diselesaikan dengan cara baik. Entah la. Aku tak suka situasi yang tegang seperti itu. Harapnya selesai la setakat itu sahaja.

Kami sampai agak lambat di rumah Apen disebabkan accident tadi. Kampung Kubu Gajah. Erm, first time aku sampai di kampung tu. Makan mee jawa. Sedap! Lepas borak itu dan ini dengan Apen, kami balik ke rumah dengan selamatnya.

Agak petang sikit, Khairi bertolak ke Johor. Sekian diceritakan..

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Kg Kubu Gajah?dh sampai ms Ramadhan lps...sy dan rakan2 dr ALC (Arabic Language Club) ada wat social work kat Raudhatus Sakinah...

Tanpa Nama berkata...

Owh.. yeke?
Kena tanya Apen ni, kat mana Raudhatus Sakinah..

Erm..

Tanpa Nama berkata...

Masuk dlm Kg. Kubu Gajah tu jauh gak...tp x leh suka2 masuk situ...especially rijal..hehe...almaklumler phuni kat situ semua nisa'...dan nk jaga maruah diorg gak...

Template ini disediakan oleh Tokgurukulan