Rabu, Oktober 24, 2007

Puasa enam hari Syawal ..

Tokgurukulan bertazkirah :

Assalamualaikum..

Hatiku terdetik untuk menulis mengenai ibadah puasa enam hari Syawal lantaran ia berkait rapat dengan diri kita sendiri dan kena pulak masanya. Kita sekarang sedang melalui hari-hari itu. Lantas, berbekalkan beberapa sumber dan sedikit kefahaman, aku mengadap komputer dan mula menaip ke dalam blog kami ini. Moga ada lah yang dapat dikongsi bersama-sama pembaca-pembaca sekalian.


Ok. Dalil puasa sunat enam hari pada bulan Syawal ialah hadis Rasulullah s.a.w.: “Sesiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian dia mengiringinya dengan enam hari daripada bulan Syawal maka itu seperti berpuasa sepanjang tahun.” [Sahih : Dikeluarkan oleh Muslim dalam Sahihnya, hadis no: 1164 (Kitab As-Siyam, bab Disunatkan Berpuasa Enam Hari Dari Bulan Syawal)].


Puasa sunat enam hari Syawal paling awal dimulakan pada 2 Syawal. Ini kerana tarikh 1 Syawal adalah hari Aidil Fitri dan kita dilarang daripada berpuasa pada hari tersebut. Abu Sa‘id al-Khudri berkata: “Nabi s.a.w. melarang puasa pada hari (Aidil) Fitri dan (Aidil) Adha.” [Sahih : Dikeluarkan oleh Al-Bukhari dalam Sahihnya, hadis no: 1991 (Kitab Al-Saum, bab Berpuasa Pada Hari Aidil Fitri)].

Ia boleh dilakukan secara rambang asalkan jumlah enam hari dicukupkan sebelum berakhirnya bulan Syawal. Ini kerana apabila Rasulullah s.a.w. menganjurkan puasa sunat enam hari ini, baginda menyebut bulan Syawal secara umum tanpa memberi ketentuan hari-harinya. Jadi, puasa enam tersebut boleh dilaksanakan pada mana-mana hari dalam bulan Syawal asalkan bukan pada 1 Syawal dan bukan sesudah bulan Syawal.

Wujud perbincangan, adakah dibolehkan berpuasa sunat enam hari Syawal jika seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan yang belum diqadhanya? Perbincangan ini membuahkan dua pendapat.

Pendapat pertama, dibolehkan menangguhkan puasa qadha berdasarkan dalil bahawa Aisyah radhiallahu 'anha pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadhan yang perlu diqadhanya hingga ke bulan Sya’ban yang akan datang. Aisyah berkata: “Aku memiliki hutang puasa bulan Ramadhan. Aku tidak mampu mengqadhanya kecuali pada bulan Sya’ban kerana sibuk (melayani) Rasulullah s.a.w..” [Sahih : Dikeluarkan oleh Muslim dalam Sahihnya, hadis no: 1146 (Kitab As-Siyam, bab Mengqadha Puasa Ramadhan Pada Bulan Syawal). Dalam Shahih al-Bukhari, hadis no: 1950.]

Pendapat kedua, Rasulullah s.a.w. mensyaratkan “berpuasa Ramadhan” terlebih dahulu, kemudian barulah “mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal”. Ini menunjukkan puasa sunat enam Syawal hanya dilaksanakan sesudah seseorang itu menggenapkan puasa Ramadhannya. Jika ada puasa Ramadhan ditinggalkan, ia perlu diqadha terlebih dahulu. Kemudian baru lah diiringi dengan puasa sunat enam Syawal.

Walau bagaimana pun, pendapat kedua ini lah yang lebih rajih (lebih kuat) kerana Aisyah tidak menyatakan sama ada dia melakukan puasa sunat enam hari tersebut pada bulan Syawal atau pun tidak. Yang dinyatakan hanyalah dia menangguhkan puasa qadha. Juga, tidaklah menjadi satu kecacatan baginya jika dia tidak berpuasa sunat tersebut kerana melayani Rasulullah (suami) adalah lebih utama daripada mana-mana ibadah sunat pun. Satu lagi yang dapat difikirkan, jika Aisyah tidak mampu melaksanakan puasa wajibnya (qadha) lantaran melayan Rasulullah (suami), sama sahaja situasinya dengan puasa sunat kerana tuntutan berpuasa adalah sama, sama ada wajib atau sunat.

Moga kita sama-sama mendapat pengajaran daripada peringatan yang sedikit ini.

Wassalam..

Tiada ulasan:

Template ini disediakan oleh Tokgurukulan