Ahad, Mei 13, 2007

Hari ibu, hari lahir ma, & hari lahir adikJiha ..


Tokgurukulan meluahkan :

Assalamualaikum..

Hari ini adalah hari ibu. Hari yang begitu bermakna bagi diriku dan bagi semua insan yang punya ibu. Ya.. tentunya kerana hari ini semua ibu diraikan. Satu perkara yang menjadikan hari ini bonus dalam hidupku ialah, hari ini juga merupakan ulangtahun kelahiran bondaku tercinta. Che Karimah binti Md Noor. Bonda yang ku bahasakan dirinya 'ma'. Ulangtahunnya yang ke-46. Bukan itu sahaja, bahkan sama pula tarikh kelahiran adikku yang bongsu (no-9); Raja Nur Aziha (adikJiha), dengan tarikh kelahiran ma. Ulangtahun adikJiha yang ke-5..

Mengenang kembali kehidupanku dari kecil hingga sekarang, terasa begitu banyak kelakuan dan perkataanku yang secara sedar atau tidak, mungkin telah melukakan hati keibuannya. Aku telah mencuba yang terbaik untuk membalas kasihnya dan mentaatinya, tetapi, perasaan sebagai seorang anak akan tetap juga merasa ketidaksempurnaan itu. Walau sebesar mana pun kita membalas jasa ibu, percayalah bahawa tidak akan pernah mampu terbalas walaupun sama dengan pengorbanannya. Apatah lagi untuk dikira sudah berjaya membalas atau sudah terlebih balas berkali-kali ganda. Derhakalah seorang anak yang mengaku dia sudah membalas jasa dan pengorbanan ibunya..

Lebih kurang pukul 9.30 malam tadi, aku telah menghubungi rumah. Niat di hati ingin berbual-bual dengan adikJiha yang comel sebelum dia tidur. Alhamdulillah, dia belum tidur. Bila dengar je abengoh dia call, mula lah nak cakap itu ini. Rindunya..

Setelah itu, aku tidak ingin terlepas peluang untuk mengucapkan selamat hari ibu kepada ma, sekaligus mengucapkan selamat hari lahir kepadanya. Ada saja perkara yang dibualkan. Teringat pulak waktu kami adik-beradik ada kat rumah. Sempat kami buat surprise untuk ma. Ma balik je, buka pintu rumah, kami nyanyikan lagu hari lahir, dengan sedikit jamuan ringan. Walaupun kecil, tapi ingatan kepada sambutan itu tidak pernah pudar. Maafkan kami ma, kerana tidak dapat meraikannya sama-sama pada tahun ini. InsyaALLAH jika ada kelapangan, suatu hari nanti pasti kami akan menggembirakan hidup ma walaupun kami tidak akan dan tidak pernah mampu untuk membalas segala pengorbanan ma kepada kami.

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

So sweet, Kulan!
So sweet...

Template ini disediakan oleh Tokgurukulan