Jumaat, Mei 25, 2007

Menguap...Nikmatnya!!


Menguap.....

Semua orang menguap termasuk juga saya... tetapi kadang kala kita terlupa ataupun juga kita tidak tahu ataupun kita tidak mahu ambil tahu apakah keburukan menguap. Adapun kalau mengikut ADAB yang diajar Nabi sholallahu'alaihiwassalam, semasa menguap hendaklah kita menutup mulut. Ini rasanya kebanyakan orang tahu, Alhamdullilah..

Tapi seperkara yang orang jarang berikan perhatian ialah bunyi yang keluar dihujung proses tersebut bunyinya pula pelbagai jenis...huargh.....huh...haaah dan pelbagai bunyi menandakan kepuasan melakukan perbuatan menguap ini. Mengikut penjelasan seorang ustaz yang saya temui, Syaitan sangat menyukai bunyi menguap bahkan bunyi itu merupakan satu hiburan bagi syaitan. Astaghfirullahal'adzim! begitu rupanya.

Jadi pesan ustaz tersebut..bukan tidak boleh menguap tetapi janganlah mengeluarkan bunyi-bunyian tetapi ucapkanlah istighfar selepas menguap supaya kita tidak menjadi kawan syaitan, menghiburkan syaitan. Sukakah kita bila syaitan seronok? Sudahlah seharian hidup kita ini penuh dengan dosa dan maksiat yang kadang2 tidak kita sedar, setidak2nya usaha kita yang sedikit ini dapat memperteguhkan dan memulihkan keimanan kepada ALLAH subhanahu wataala dan menjauhkan fitnah syaitan...insya Allah...

P.(-_-)

8 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

oh ye ke..terima kasih kerana memberitahu...

Tanpa Nama berkata...

hmmm..remind me to some one

Tanpa Nama berkata...

herm..ngaaa....tgh ngantuk neh...
mata dh nk terlelap (-_-)

Tanpa Nama berkata...

Ngantuknya... tapi nguap tak bunyi.. ;)

Tanpa Nama berkata...

tau tak... menguap terjadi apabila otak kita x cukup oksigen....biler otak x cukup oksigen..tuh sbb kita akan rasa ngantuk...
menguap dapat memberi oksigen pada otak...
--> terigt terbaca kat mana ntah (=_=)

Tanpa Nama berkata...

dan sk nak tambah sikit... bila tak cukup oksigen..dan nk hilang kan menguap yg terlampau kita terbalik kan kepala kita..(hulurkan kepala di tepi katil..)
Akan membantu mengurang kan rasa menguap kerana kekurangan oksigen(sumber: ntah pun dah lupa kat mana)

Tanpa Nama berkata...

tp SK... kita xleh wat lama2 nnti akan penin pala plak...pitam plak
dh jdk lain cter plak (^_^)

Tanpa Nama berkata...

setuju.betull.hazifah..itu hanya utk mengurangkan..tetapi bukan utk mengelokkan

Template ini disediakan oleh Tokgurukulan